miercuri, 9 februarie 2011

Comportamentul managerului de succes

Ideea de succes in mediul organizational se refera la eficacitatea organizatiei pe de o parte si la obtinerea si mentinerea satisfactiei angajatilor pe de alta parte. Cum anume reusesc managerii sa actioneze simultan pentru atingerea acestor doua obiective?

Exista 3 pasi principali in construirea succesului organizational:

1) Programele manageriale. Avand in vedere scopul organizatiei concretizat in obiective pe termen scurt, mediu si lung, managerii proiecteaza sub forma de programe manageriale actiunile viitoare. Ei stabilesc obiectivele specifice pe care doresc sa le atinga intr-o perioada de timp si mijloacele concrete prin care vor realiza aceste lucruri. Spre deosebire de planurile strategice, programele manageriale sunt in esenta informale si au la baza discutii cu o mare  varietate de oameni. Asadar, programele manageriale se refera mai mult la resursele umane decat la cele materiale si presupun contactul nemijlocit cu oamenii.

2) Actiunea asupra retelelor. Managerii trebuie sa isi stabileasca largi retele formale si informale cu persoane relevante atat din interiorul organizatiei (pozitii egale, superiori, subordonati si oamenii cu care acestia relationeaza direct) cat si din exterior (clienti, furnizori, competitori, oficiali guvernamentali, presa).Aceste retele asigura o bogata sursa de informatii;in acelasi timp, ele sunt constituite din colaboratori, acele persoane-cheie in implementarea programelor manageriale.

3)Implementarea propriu-zisa a programelor, cu ajutorul retelelor si folosind-se de tehnici pozitive de influentare si motivare, de charisma personala si diferite tipuri de limbaj pentru a-si transmite mesajul.

Aceste 3 aspecte ale comportamentului managerial de succes au acelasi numitor comun: castigarea angajamentului angajatilor.

Pare oarecum desuet sa vorbesti de lucruri cu un atat de mare caracter de generalitate, dar adevarul este ca desi cei mai multi dintre manageri admit ca acesta este un prim deziderat al managementului, putini sunt cei care pun in practica strategii de atingere a lui. Pentru ca managerii sa isi poata realiza programele, este necesar un grad inalt de interactiune si preocupare pentru problemele umane. Este foarte intalnita tendinta managerilor de a se orienta mai ales dupa privilegiile pozitiei - putere, control si responsabilitate- si mai putin dupa cerinta fundamentala a ei: conducerea oamenilor. Astfel, managerii care au fost promovati datorita motivatiei lor inalte de a conduce si abilitatilor tehnice au tendinta de a se intoarce in scurt timp la comportamentul de subordonat. O parte dintre ei manifesta reactii critice neasteptate si nejustificate sau au tendinta de a se face placuti de catre angajati (mai ales de catre cei dificili sau de catre liderii informali).

Tentatia de a te face placut angajatilor in detrimentul faptului de a fi respectat de catre ei.
Tentatia de a castiga control asupra angajatilor in detrimentul mentinerii satisfactiei acestora cu munca lor.

Rezistenta managerului la aceste doua mari tentatii prilejuite de pozitia lui asigura obtinerea angajamentului subordonatilor. Si pe fundamentul acestui angajament se pune in practica programul managerial.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu