duminică, 6 februarie 2011

Omul si organizatia. Comportament organizational (II)

In general, prezicerea comportamentelor organizationale precede explicarea lor. Iar observarea precede prezicerea. Altfel spus, observam comportamentele, evolutia lor in timp, gradul lor de revenire. Investigam cauzele producerii lor, in functie de contextele in care se petrec si specificul actorilor implicati. Toate aceste studii ne confera posibilitatea de a face niste predictii asupra posibilitatilor de repetare.
Asa cum evolutia individului uman a devenit predictibila pana la un punct din perspectiva istoriei speciei, tot asa  evolutia organizatiilor este predictibila pentru specialisti, studiindu-i istoria si comparand-o cu evolutia organizatiilor cu un trend similar. De aceea a explica evenimentele este de multe ori mult mai complicat decat a le prezice. Caci pentru unele comportamente umane cauzele interne sunt diferite sau sunt variabile in timp.

De pilda, unii oameni pot demisiona pentru ca sunt nesatisfacuti de retributia primita pentru munca lor, altii pentru ca li se aplica tratamente discriminatorii la locul de munca. Multi se tem sa nu fie concediati pentru ca nu au gasit solutia unei probleme si vor sa anticipeze intr-un mod mai favorabil pentru imaginea lor externa si pentru stima de sine aceasta situatie. Altii pur si simplu au nevoie de o schimbare...

Care este rolul managerilor in ceea ce priveste administrarea comportamentelor organizationale? Managerii procura, aloca si coordoneaza utilizarea resurselor fizice si umane pentru a atinge scopurile organizationale. Cum fac acest lucru? Adoptand un anume stil managerial.
In ce masura reusesc managerii sa isi indeplineasca rolul? In masura in care au capacitatea de a prezice evenimente si apoi de a le explica. Astfel, comportamentele organizationale pot fi controlate si conduse intr-o directie dezirabila.

Prevederea si explicarea comportamentelor reprezinta partea de analiza organizationala, iar conducerea partea de actiune. Reiese foarte clar de aici ca un manager care nu are capacitatea de a analiza o situatie va adopta solutii rapide si fara acoperire. In mod similar, un manager care nu are capacitatea de a sintetiza informatia pe care o detine se va pierde in acest proces de analiza si nu va fi capabil sa adopte decizii.
De aici cerinta obligatorie pentru un echilibru in ceea ce priveste capacitatea de analiza si sinteza, ca atribute fundamentale pentru ocupantul oricarui post de tip managerial.

Ce sta insa la baza acestor capacitati? Informatia. Este nevoie de o intelegere a comportamentului uman. De regula cunostintele obtinute in mod informal (vezi conceptul de "self-made-managers") se refera mai degraba la partea de observare a comportamentului si au la baza o bogata experienta de viata. Cunostintele formale privind comportamentul uman sunt cele care sustin in foarte mare masura necesitatea si sarcina managerului de a explica evenimentele.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu