joi, 3 februarie 2011

Omul si organizatia. Comportament organizational.(I)

Inainte de toate o organizatie reprezinta o constructie sociala, un grup de oameni care lucreaza impreuna, aflandu-se intr-o relatie de interdependenta, pentru atingerea unui scop comun.Ceea ce constituie esenta unei organizatii este prezenta coordonata a oamenilor si nu neaparat a lucrurilor, a capitalului material. In acest sens ne putem gandi la organizatii de succes care sunt constituite aproape exclusiv din oameni (asa cum sunt firmele de consultanta), fara a detine un capital fizic consistent.

Pentru organizatii, oamenii reprezinta in acelasi timp sanse de dezvoltare si permanente provocari. In cadrul mediului organizational, oamenii se transforma, din input devin output, devin "oameni organizationali". Ei ajung sa poarte amprenta modului de structurare si organizare in care se manifesta, sa poarte natura si scopurile specifice ale organizatiei.

Comportamentul organizational a devenit astfel un obiect de studiu important pentru manageri si specialistii in psihologie organizational-manageriala, caci anticiparea lui asigura organizatiei o functionare mai buna si mai eficienta. Este importanta de asemenea explicarea acestui comportament, determinarea cauzelor specifice de producere si a conditiilor de reproducere, ca si urmarirea procesuala a lui din punct de vedere al regularitatii. Cunoscand evolutia si explicand cauzele comportamentului organizational, el poate fi tinut sub control, adica poate fi condus, dirijat spre anume rezultate, spre o anume finalitate.

Atunci cand vorbim de organizatii care supravietuiesc schimbarilor si de organizatii care esueaza in acest
proces, fie ca acest lucru este evident sau nu, tot la comportamentele organizationale ne referim.; ele explica aceste diferente. De ce este nevoie pentru ca o organizatie sa se adapteze schimbarilor tot mai frecvente si de proportii impuse de piata, de complexul mediului de afaceri, de evolutia relatiilor intergrupale si de evolutia culturala a societatii?
Este nevoie de instaurarea urmatoarelor comportamente:
-Oamenii sa fie motivati pentru a adera la organizatie si a dori sa ramana solidari cu ea;
-Oamenii sa isi indeplineasca sarcinile de munca, avand incredere in productivitatea organizatiei, in calitatea produselor si in modul de servire a clientilor;
-Oamenii sa fie flexibili si inventivi.

Cele trei mari categorii de conditii comportamentale ce asigura succesul organizatiei ajung sa se reduca in cele din urma la problema persistentei. Caci ele reprezinta comportamente pe care de regula membrii organizatiei le adopta in perioada de inceput  a activitatii lor in organizatie, dar ulterior le pierd. De ce se pierd aceste comportamente ? Pentru ca nu sunt consolidate de catre mediul organizational, de catre cultura organizationala activa.
Desigur, diferenta o fac aici si abilitatile interpersonale si de leadership ale liderilor formali si informali. Pe aceste abilitati este tot mai necesar sa se concentreze scolile de afaceri; poate ca acum mai mult decat niciodata.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu